Ahad, 1 Mei 2011

BERKOMUNIKASI DENGAN CEMERLANG


Komunikasi berasal dari perkataan ‘Latin’ iaitu “Communiatus” yang membawa maksud berkongsi sesuatu. Manakala menurut Owens (2001), komunikasi adalah suatu proses penukaran idea, informasi, keperluan dan kehendak. Bagaimanapun,  Lue (2001) pula mentakrifkan komunikasi sebagai satu proses pertukaran informasi dan pengetahuan di kalangan penutur yang merupakan keperluan asas bagi seseorang manusia itu.
Menurut Donald H. Weiss (1994), terdapat empat langkah ke arah gaya komunikasi yang berkesan iaitu:

  • Berinteraksi secara terbuka
  • Pertukaran maklumat
  • Penerimaan perbezaan
  • Mempunyai perancangan tindakan

Halangan-halangan yang wujud akibat komunikasi yang tidak cemerlang:

  • Perbezaan tanggapan akibat latar belakang dan bahasa yang berbeza.
  • Berlakunya prejudis akibat wujudnya perasaan salah sangka dengan informasi yang diterima.
  • Komunikasi lisan dan bukan lisan yang bercanggah.
  • Kemahiran mendengar yang lemah.
  • Gangguan emosi seperti marah, sayang, benci, cemburu, malu dan takut akan mempengaruhi bagaimana anda memahami mesej orang lain dan bagaimana anda mempengaruhi individu lain dengan mesej anda.
  • Budaya dan status yang berbeza antara satu sama lain.
Panduan untuk menjana komunikasi yang cemerlang:

Kemahiran mendengar yang aktif.

  • Membentuk komunikasi bersemuka dengan tujuan melihat sejauh mana kepekaan dan kesedaran pengirim terhadap mesej yang disampaikan.
  • Menunjukkan pengesahan melalui perlakuan gaya badan seperti angguk kepala sebagai tanda pemahaman dan penerimaan.
  • Mengelakkan tingkah laku yang boleh mengganggu seperti bising.
  • Mengajukan soalan secara ikhlas bagi mengaktifkan minda bagi menerima informasi yang hendak disampaikan
  • Mengolak semula mesej yang diterima mengikut bahasa dan pemahaman yang tersendiri.
  • Mengelakkan sikap mencelah dan menyampuk ketika proses komunikasi.
  • Mengelak dari bertanyakan soalan yang keterlaluan atau menyinggung perasaan penerima

Tiada ulasan:

Catat Ulasan