Ahad, 1 Mei 2011

BERJUMPA KAUNSELOR SEKOLAH ANDA

Apakah perlunya anda mendapatkan perkhidmatan kaunseling? Sebenarnya kaunselor dapat membantu anda untuk memberikan tumpuan dalam kelas dan menyesuaikan diri dengan masyarakat di sekolah serta menjadikan anda lebih positif terhadap persekitaran. Kaunselor juga tahu bagaimana untuk menjadi pendengar yang setia dan membantu anda dalam menghadapi cabaran. Kaunselor bukanlah seorang pemain silap mata yang dapat menghapuskan masalah yang dihadapi oleh pelajar dalam masa yang singkat. Tetapi kaunselor berupaya menyawal keadaan agar menjadi lebih baik daripada sebelumnya. Sekiranya dilihat secara mendalam, peranan kaunselor sekolah anda adalah untuk:
  • Bantu dalam memberikan pandangan dalam menyelesaikan masalah
  • Mengawal  masalah dan menjadikan keadaan lebih baik.
  • Kuanselor BUKAN MENYELESAIKAN MASALAH. Kaunselor menjadi pendengar yang setia
Apakah yang perlu dilakukan sekiranya anda memerlukan khidmat kaunselor?  Kaunselor selalunya akan masuk ke kelas untuk memberikan khidmat nasihat ataupun memberi ucapan semasa perhimpunan. Sesetengah sekolah menyediakan laman web untuk menerangkan tentang peranan kaunselor di sekolah dan bagaimana mendapatkan khidmat kaunselor sekolah. Jika anda tidak mengetahui prosedur untuk berhubung dengan kaunselor bertanyalah kepada guru, ibu bapa atau seseorang yang bekerja di pejabat sekolah. Selalunya kaunselor sekolah akan bertemu pelajar apabila:
  • Pertemuan persendirian di antara kaunselor dan pelajar yang bermasalah.
  • Perjumpaan di dalam kumpulan dengan pelajar yang mempunyai masalah yang sama.
  • Dalam kelas, di mana kaunselor mengajar subjek tertentu untuk semua pelajar contohnya kaedah belajar yang betul.

Tahukah anda bahawa kaunselor berperanan penting dalam hidup anda terutamanya berkaitan dengan persekolahan anda.  Adakah anda sedar tentang pentingnya menerima perkhidmatan mereka.  Apakah sebenarnya peranan utama guru bimbingan di sekolah?  Berikut disenaraikan peranan-peranan yang dimainkan oleh kaunselor sekolah:
  • Sebagai penghubung dengan guru lain, murid, ibu bapa dan masyarakat dari segi kerjaya, melanjutkan pelajaran, peribadi dan tingkah laku serta penyalahgunaan dadah
  • Sebagai pakar rujuk kepada guru biasa, murid dan ibu pada mengenai kerjaya, pelajaran, sosial dan peribadi
·        Mengadakan kaunseling individu atau kelompok mengenai kerjaya,  peribadi dan sosial
·        Merancang dan mengembangkan aktiviti-aktiviti dalam program bimbingan melalui kelab bimbingan dan kaunseling serta membuat penilaian murid dengan menggunakan pelbagai cara dan teknik
·        Merujukkan masalah kepada sumber-sumber khusus seperti dadah kepada PEMADAM dan jenayah kepada polis
Bagaimana anda boleh mengatur pertemuan anda dengan kaunselor?  Selalunya pertemuan dengan kaunselor berlaku dalam perjumpaan sulit atau persendirian. Pertemuan ini selalunya hanya dihadiri oleh pelajar yang bermasalah, kuanselor atau ibu bapa pelajar tersebut. Pertemuan biasanya berlaku di bilik khas kaunselor.  Seorang kaunselor mestilah mematuhi peraturan-peraturan yang telah ditetapkan dalam profesion kaunselor. Kaunselor akan menyimpan setiap maklumat atau rahsia yang telah diceritakan oleh klien daripada pengetahuan orang lain. Tetapi kaunselor boleh berkongsi maklumat tentang klien tersebut kepada orang lain tanpa menceritakan identiti klien dengan tepat untuk tujuan berkongsi maklumat.
Anda boleh membuat janji temu dengan kaunselor sama ada pada waktu persekolahan ataupun semasa luar waktu persekolahan. Jika semasa waktu persekolahan anda hanya perlu meminta izin daripada guru yang mengajar pada waktu tersebut dengan memberi alasan anda ingin bertemu kaunselor. Kaunselor juga boleh meminta perlepasan daripada guru anda sekiranya anda berasa kurang yakin untuk memberitahu sendiri kepada guru anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan