Ahad, 1 Mei 2011

BAGAIMANA UNTUK MEMAHAMI MASALAH KELUARGA.....

Adakah anda mampu mengharunginya sekiranya saban hari telinga anda mendengar,  “Awak yang bersalah!” atau“Tolong senyap”atau “Hentikan semua ini!” atau “Saya benci kamu!”  Apabila ahli keluarga anda

sedang berbalah, adalah sukar untuk menggambarkan apakah yang harus dilakukan. Anda kemungkinan merasa sedih, malu dan mungkin juga marah apabila situasi ini berlaku dalam di dalam keluarga anda. Apa jua perasaan yang timbul pada diri anda, anda harus memikirkan cara yang terbaik untuk mengelakkan situasi tersebut daripada terus berlaku.

Sesetengah individu berasa malu dengan peristiwa yang menimpa keluarga mereka dan cuba menyembunyikannya daripada pengetahuan kawan-kawan mereka.  Masalah yang dihadapi oleh individu biasanya bersandar kepada masalah yang dihadapi oleh ibu bapa mereka.  Sekiranya ibu bapa pandai menguruskan masalah yang mereka hadapi dan tidak melimpah sehingga membanjiri anak-anak maka anak-anak akan selamat.  Jika  adapun amat sedikit kesannya kepada anak-anak.  Apakah masalah yang sering dialami dalam keluarga?  Berikut disenaraikan antara contoh-contoh masalah tersebut:

  • Perbalahan di antara ahli keluarga
  • Konflik di antara ibu dan bapa
  • Ketidaksefahaman antara ibubapa dengan anak
  • Perceraian
  • Pengabaian  tugas ibu bapa 
  • Kekacauan dalam keluarga
  • Perebutan hak penjagaan anak
  • Penganiyaan dan penderaan
  • Kewangan dan bajet
  • Perangai anak-anak
  • Tidak cukup masa bersama keluarga
  • Kurang perkongsian tanggungjawab dalam keluarga
  • Komunikasi bersama anak-anak
Keadaan adalah sukar apabila ahli keluarga atau keluarga tiri sedang berbalah. Walaupun saling sayang menyayangi di dalam sesebuah keluarga tersebut namun, kadang-kala perbalahan boleh tercetus juga. Oleh sebab ayah serta ibu dibelenggu kemarahan ini tidak bermakna mereka akan terus berada dalam kemarahan yang berpanjangan ataupun mereka akan berpisah disebabkan perbalahan tersebut. Perbalahan adalah suatu perkara yang lumrah berlaku kepada mereka yang tinggal bersama dan meluangkan masa yang banyak apabila bersama, oleh itu, adalah tidak hairan kadang-kala berlaku tiadanya kesepakatan dalam membuat keputusan yang terbaik dan akhirnya menyebabkan hilang kesabaran pada mana-mana belah pihak.

Ingat kembali pada masa lampau bagaimana pergaduhan anda di antara abang atau kakak anda?. Anda tidak bermaksudkan apa jua perkataan yang telah anda lemparkan kepada mereka. Akhirnya anda berkemungkinan anda menyerah kalah. Situasi yang sama juga berlaku apabila terdapat perbalahan di dalam keluarga anda yang melibatkan ayah dan ibu anda. Sekiranya anda benar-benar sedih dengan perbalahan yang wujud, anda seharusnya cuba untuk berbincang bersama- sama mereka tentang perasaan anda terhadap perkara tersebut. Ayah dan ibu ada kalanya tidak menyedari perbalahan yang berlaku membuatkan anak-anak merasa sedih, sekiraanya anda berterus terang dengan menyatakan anda takut untuk berhadapan dengan semua yang berlaku, kemungkinan mereka akan menamatkan perbalahan atau sekurang-kurangnya menjelaskan kepada anda punca terjadi perbalahan tersebut.

Adakah adik anda sering mengambil barang-barang anda?. Adakah abang anda sering mengusik anda?. Sekiranya anda sering bergaduh dengan adik atau abang anda dan sering bersaing untuk mendapatkan perhatian daripada keluarga, keadaan ini dikatakan sebagai persaingan di antara adik-beradik. Ini merupakan perkara semulajadi di mana untuk mendapatka perhatian di antara adik-beradik. Sekiranya anda merasakan tidak senang dengan ganguan daripada adik-beradik anda, anda seharusnya cuba untuk berbincang dengan mereka apa yang sedang berlaku.  Selain daripada itu, hubungan yang baik di antara anak-anak dengan ibu bapa biasanya termusnah apabila berlakunya perceraian dan menyebabkan mereka renggang dengan ibu atau bapa.  Oleh itu, ibu atau bapa perlulah memainkan peranan mereka dengan memberikan penjelasan bahawa hubungan mereka dengan anak-anak akan berterusan sampai bila-bila.

Selepas berlakunya penceraian, satu lagi masalah yang rumit akan timbul.  Masalah ini berkaitan dengan hak penjagaan anak-anak.  Masalah ini juga berkait rapat dengan masalah ekonomi keluarga dan perasaan pasangan.  Kebiasaannya hak penjagaan anak ini diberikan kepada ibu kerana biasanya mereka lebih rapat dengan anak.  Namun begitu, semenjak kebelakangan ini, kaum bapa juga bangkit untuk mendapatkan hak penjagaan anak.  Akibatnya, berlakulah pertelingkahan dan perbalahan yang hebat antara kedua-dua pihak.  Selain itu, kesan daripada perceraian tersebut juga menyebabkan ibu bapa mengabaikan tugas dan peranan terhadap anak-anak mereka. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan