Ahad, 1 Mei 2011

APA ITU FOBIA?

Kali ini kita akan mengupas persoalan mengenai fobia.  Pernahkah anda mendengar perkataan fobia?


style="mso-spacerun: yes;">  Fobia sebenarnya berasal daripada perkataan Greek yang bermaksud ketakutan, kecemasan dan kebimbangan.  Ia merupakan ketakutan yang tidak munasabah terhadap objek tertentu, aktiviti atau situasi.  Mereka yang mengalami fobia menghadapi kengerian terhadap sesuatu objek atau situasi tetapi mereka tidak menghadapi ketakutan apabila mereka menjauhkan diri daripada objek tersebut.

Apabila individu menghadapi sebarang ancaman yang serius yang boleh menggugat kebahagiaan, ia akan mengalami situasi kecemasan iaitu kebimbangan.  Ketakutan pula menyediakan seseorang untuk melawan ketakutan yang ada dalam dirinya.  Manakala bagi individu yang mengalami panik pula, mereka mempunyai serangan yang berulang-ulang.  Kesemua keadaan ini adalah dikatakan sebagai fobia.  Apakah tanda-tanda seseorang itu diserang Fobia?  Di antara tanda-tanda serangan fobia adalah seperti berikut:

·        Pernafasan menjadi cepat
·        Keregangan otot dan berpeluh
·        Mempunyai ketakutan terhadap objek, aktiviti dan situasi tertentu
·        Serangan yang berulang-ulang
·        Tekanan selepas berlakunya seseuatu perkara yang menyebabkan trauma seperti dirogol, pembunuhan dan sebagainya.

Tahukah anda bahawa fobia merupakan nama khayalan bagi ketakutan. Tetapi fobia bukan hanya tergolong dalam beberapa ketakutan. Ia merupakan perkara biasa kepada kanak-kanak yang menyebabkan mereka takut kepada sesuatu.  Sebagai contoh, mengambil ujian yang sukar di sekolah, melepasi anjing yang menyalak pada suatu lorong, mendengar petir dan kilat. Fobia berbeza kerana ia merupakan suatu ketakutan yang melampau pada sesuatu keadaan atau perkara.  kanak-kanak yang mengalami fobia akan menjadi takut kepada sesuatu perkara setiap waktu kerana pengalaman yang lepas dapat mengajarnya. Kanak-kanak yang mengalami fobia akan keluar dengan cara mereka untuk mengelakkan daripada situasi atau perkara yang menakutkan mereka. I

Pernahkah anda mengalami situasi ini?  Individu terutamanya remaja dan kanak-kanak tidak lari dari menghadapi perasaan yang mencemaskan dan membimbangkan.  Apabila perkara tersebut berlaku maka degupan jantung akan menjadi pantas, badan berpeluh dan sesak nafas.  Di antara situasi yang menyebabkan keadaan ini berlaku ialah seperti guru anda ingin mengadakan ujian mengejut ke atas anda.  Pada ketika itu pula anda tidak membuat sebarang persediaan.  Bagaimana perasaan anda ketika itu?  Anda pasti berasa cemas dan bimbang!





Contoh permasalahan yang boleh dilihat adalah seperti seorang kanak-kanak yang menggunakan anak tangga untuk naik ke atas.. Dia mengalami fobia di tempat yang tertutup  dan menyebabkan dia takut untuk menaiki lif. Kadang-kadang, apabila kanak-kanak fobia mereka tidak dapat melupai apa yang menyebabkan mereka menjadi takut. Dia berkemungkinan akan gelisah dan panik. Ini menyebabkan dia berasa lebih bimbang dan sedih.


Apabila kanak-kanak mengalami fobia dan mereka tidak dapat melupai perkara yang menyebabkan mereka berasa takut. Dia mungkin mempunyai serangan panik.Serangan panik menyeramkan dan boleh menjadikan seseorang terkejut, berpeluh, dan bernafas dengan pantas. Kebanyakan kanak-kanak mempunyai serangan panik dan menyebabkan mereka sakit dada, rasa pening, atau rasa seperti jantung mereka berdengup  dengan laju dan mereka akan tersesak nafas. Serangan panik boleh menyebabkan kanak-kanak berfikir sesuatu yang hebat apa yang terjadi, ini tidak boleh terlepas atau mereka mungkin menyebabkan hilang kawalan. Kebanyakan kanak-kanak yang mengalami serangan panik berkata apabila serangan panik berlaku, mereka rasa seperti mereka tidak boleh berfikir dengan waras atau mereka seperti orang hilang akal..

Serangan panik hanya berakhir pada satu masa yang singkat tetapi seseorang merasai terlalu lama. Kadang-kadang jika kanak-kanak tahu yang dia mengalami fobia yang menjadikannya tidak berfikiran waras dia mungkin mengalami serangan panik.  Bagaimana anda menyedari yang anda diserang fobia?  Tindak balas terhadap ketakutan dan kebimbangan adalah melibatkan komponen fizikal, emosi dan kognitif.  Dari segi tindak balas fizikal, emosi dan kognitif.  Dari segi tindak balas fizikal, tanda-tanda yang dapat dilihat ialah berpeluh, pernafasan cepat, otot menjadi tegang dan degupan jantung menjadi kencang.  Manakala dari segi emosi pula, ia akan mengganggu keupayaan dalam penumpuan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan