Ahad, 1 Mei 2011

ADAKAH ANDA SERING DILANDA KERISAUAN....?

Bagaimana anda hari ini?  Tentu anda bertambah seronok untuk menjalani hari-hari yang mendatang bersama keluarga dan rakan-rakan tersayang.  Kali ini kita akan membicarakan tentang topik kerisauan. Adakah anda sering dilanda kerisauan? Mengapa anda risau?    Bila anda mengalaminya?  Bagaimana anda mengatasi kerisauan tersebut?  Secara umumnya, kerisauan ini melanda setiap individu yang bernama manusia tanpa mengira batas usia sama ada kanak-kanak, remaja mahupun orang dewasa.  Cuma yang membezakannya adalah  sebab-sebab dan punca-punca individu tersebut menjadi risau.  Ini kerana semakin meningkatnya usia seseorang individu maka semakin rumit dan kompleks kehidupan yang akan dijalaninya.  Maka individu tersebut terpaksa mempertimbangkan banyak perkara.

Adakah anda tahu apa itu risau? Perkataan risau bermaksud bimbang ,resah, gundah gelana akan sesuatu perkara. Perkataan risau bermaksud bimbang, resah, gundah gelana akan sesuatu perkara. Kerisauan di kalangan kanak-kanak boleh diertikan sebagai kebimbangan, keresahan semasa mereka berada di rumah mahupun di sekolah. Setiap individu pasti memiliki perasaan risau dan takut, begitulah juga dengan kanak-kanak. Namun demikian apakah yang menjadi kerisauan di kalangan kanak-kanak? Berikut adalah senarai utama hasil daripada kaji-selidik yang dibuat terhadap kanak-kanak yang berumur di antara 9-13 tahun.
·        Kedudukan  atau pangkat
·        Penampilan  diri
·        Masalah yang berlaku di rumah
·        Dikenali  ramai di sekolah
·        Berat badan yang berlebihan
·        Masa depan
·        Gagal dalam percintaan
·        Masalah dengan rakan-rakan
Perasaan risau sememangnya sering menyelubungi kanak-kanak.  Mengikut kajian yang dibuat, penampilan dan personaliti adalah antara faktor utama kerisauan di kalangan kanak-kanak. Secara keseluruhannya 43% daripada kanak-kanak menyatakan bahawa mereka risau tentang penampilan hampir setiap hari atau setiap minggu.  Kanak-kanak perempuan adalah lebih risau akan hal ini berbanding dengan kanak-kanak lelaki iaitu 39% dan 30% masing-masing, tetapi kebanyakan kanak-kanak mengambil berat akan penampilan diri mereka.  Hampir 1/3 kanak-kanak merasa bimbang setiap hari atau setiap minggu  akan peningkatan berat badan mereka. 28% lagi mengalami kebimbangan pada setiap bulan atau sesekali sahaja. 40% menyatakan mereka tidak risau akan hal ini.  39% kanak-kanak pula mengatakan mereka berasa bimbang akan masalah yang berlaku di dalam rumah setiap hari atau setiap minggu. 50% lagi mengatakan kebimbangan ini pada setiap bulan atau sesekali sahaja. Hanya 11% tidak risau akan hal ini.  Kanak-kanak juga mahu dikenali ramai terutama di sekolah. Namun 1/3 daripadanya berasa risau jika dikenali ramai di sekolah setiap hari atau setiap minggu dan 1/3 mengalami kerisauan sekali sebulan atau sesekali sahaja. Manakala 1/3 lagi tidak risau akan hal ini. 
Bagaimana pula dengan anda? Adakah  anda merasakan bahawa pencapaian akademik anda merupakan faktor kerisauan yang paling utama?  Adakah anda sentiasa mengharap agar memperoleh grade A dalam semua subjek! Mari kita lihat data yang diperolehi ke atas sebilangan pelajar:
·        42% bimbang tentang grade yang diperoleh setiap hari
·        11% bimbang tentang grade yang diperoleh setiap minggu.
·        11% bimbang tentang grade yang diperoleh sekurang-kurangnya sebulan sekali
·        19% lagi bimbang tentang grade yang diperoleh sekali-sekala
Ini bermakna sebanyak 53% daripada kanak-kanak iaitu lebih daripada separuh  menyatakan bahawa mereka bimbang tentang grade yang diperoleh hampir setiap hari atau minggu.  Menurut Christina Cortellessa iaitu seorang kaunselor di Pennsylvania, langkah-langkah berikut boleh diambil untuk mengatasi masalah ini.  Beliau mencadangkan supaya kanak-kanak mengemukakan soalan kepada diri mereka sendiri dan kemudian bertanya kepada ibu bapa mereka, guru-guru atau kaunselor untuk membantu dalam membuat pertimbangan.
·        Mengapa grade sangat penting?  Apakah maknanya kepada diri anda?
·        Bagaimana anda belajar?  Adakah anda mengulangkaji nota-nota walaupun tiada ujian pada keesokkan harinya?  Adakah anda mempunyai tempat yang sesuai untuk menyiapkan kerja rumah anda? Adakah  anda telah mencuba pelbagai kaedah untuk belajar seperti menyalin semula nota, menggunakan kad imbasan, dan belajar secara berkumpulan.
Setelah memahami tentang kerisauan, adakah anda sering mengalaminya?  Tepuk dada tanya selera, hanya anda yang mampu menjawabnya!  Oleh itu, anda perlulah terlebih dahulu mengenalpasti punca–punca  dan sebab-musabab berlakunya masalah kerisauan di kalangan kanak-kanak dan remaja agar anda mudah untuk mengatasinya.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan